Pagan Storm intervista gli Imago Mortis

Ricorda che devi morire. Ricordalo tanto in tempi di pace quanto in quelli di guerra; ricordalo col cuore infestato dai tuoi demoni e dalla più terribile ed inesprimibile angoscia al fronte, ricordalo sopraffatto dal dolore senza principio né fine e nello sconforto della tua solitudine, traine sollievo se vuoi, ma non dimenticarlo nemmeno quando sereno sarai a scaldarti di fronte al fuoco, rinfrancato dal tepore e dalla fievole luce di una candela che rilassa ed assopisce.
Tenere a mente che il fiore appassisce in autunno, che dietro alla botola dal doppio fondo che sono i nostri sogni, le nostre speranze e finanche paure attende sempre lei, la signora vestita di nero, falce nella scheletrica mano a dare un contorno netto ed inequivocabilmente perituro al passaggio terreno, può senz’altro apparire sconfortante in caso si proceda ad osservarla come una incomunicabile perdita, un’ingiusta privazione – ma qualora si facciano invece un paio di passi indietro e si sposti altresì l’attenzione sulla figura più ampia e potenzialmente complessiva del fenomeno, svariati altri punti di vista inevitabilmente si aprono alla riflessione più accurata.
Vita o Morte? Bene o male? Manifestazione dello Spirito Santo o del Maligno agitantesi ribelle e malizioso sotto le pieghe pudiche di candide vesti? Silenzio del sacro o rumore del vuoto?
Ce ne parlano gli Imago Mortis in tempi per tutta coincidenza quanto mai adatti tramite musica e parole del ricercato “Ossa Mortuorum… E Monumentis Resurrectura” (disco del mese di gennaio fuori, come di consueto, per Drakkar Productions), sebbene impossibilitati a presentarlo dal vivo come da preventivo programma, e ce ne parla Abibial stesso nella lunga ed approfondita riflessione che segue in forma di conversazione sull’aldilà, l’esprimersi attraverso la propria arte, le ombre che celano occulti segreti di anima e resurrezione, la passione per lo sbagliato, la glorificazione dell’immateriale tramite il locale, dell’amore per la propria terra e ciò che questa dona – nonché del triste raccolto sulle terre lombarde.
Inserite la vostra copia nel lettore (o premete play ovunque preferiate – trovate una possibilità di streaming anche al termine di questa intervista), mettetevi comodi e scegliete fra italiano o inglese la lingua in cui leggerla tramite i tasti di rimando sottostanti.

 

 

Q- Direi che ha senso iniziare dalle più immediate, nonché ottime, differenze riscontrate all’ascolto del nuovo album. In particolare, nella composizione di “Ossa Mortuorum… E Monumentis Resurrectura”, si può notare con evidenza un piglio teatrale che, almeno in modo così marcato, era fino a questo momento inedito nel vostro sound; anche la struttura, con brani così variegati all’interno e ben incastrati tra loro verso l’esterno (penso addirittura alla traccia finale che si ricollega a “Pactum Est”, presente nella parte centrale dell’album), fa pensare ad una maggiore attenzione sia al songwriting che alla coesione dei pezzi in diretta funzione dell’opera integrale.

A- AbibialLa stesura del nuovo album è in realtà avvenuta in maniera del tutto naturale e senza particolari forzature o pianificazioni. Abbiamo lasciato solamente che la nostra spiritualità ed emozionalità si liberasse sugli strumenti brano dopo brano. Il risultato finale naturalmente è stato riconsiderato in fase di registrazione, in cui abbiamo solamente maturato una scelta più oculata nella posizione dei brani al fine di rendere “Ossa Mortuorum…” un viaggio intenso e oscuro attraverso la nostra tradizione gotico-lombarda. Desideriamo sempre trascinare l’ascoltatore nel nostro mondo, quello rurale in cui siamo cresciuti, ove le tenebre portano ancora con sé arcane credenze e atavici timori.

Q- È interessante constatare quanto l’impegno nel trascinare l’ascoltatore nel vostro mondo sia attivo da parte vostra, e rimane evidente anche nella perizia con cui il booklet dell’album è curato: non solo testi integrali, come sempre, ma anche paragrafi non lesinati di vere e proprie spiegazioni, introduzioni al contesto delle varie leggende che sono il cuore testuale e l’ispirazione prima dei brani. Il Black Metal è un genere in cui il filo che lega artista, album e ascoltatore molto spesso è volutamente labile; alle volte per favorire una personale interpretazione delle composizioni, altre per mascherare ciò che è forse una povertà d’idee e azioni che muovono il progetto. Sebbene negli Imago Mortis il modus operandi di cui sopra non sia una novità assoluta, e nonostante la naturalezza di cui parli, questa volta mi sembra lampante che il vostro intento fosse quello di non lasciare nulla al caso e fare in modo che non fossero soltanto le sensazioni o l’atmosfera a stimolare le menti degli ascoltatori, ma che fossero quanto mai fondamentali comprensione e consapevolezza della materia trattata.

A- Abibial: Esattamente. Il nostro lato artistico ci spinge a far assaporare e comprendere i contenuti del nostro operato; altrimenti che senso avrebbe registrare dei brani, esprimerne i contenuti e distribuirli? Non ti nascondo che in passato avevamo avuto meno cura di questo aspetto, e guardandomi indietro posso notare come questa particolare sfumatura negli anni si sia andata a conformare sempre di più nel nostro operato, diventando indubbiamente oggi una sorta di marchio d’identità degli Imago Mortis.
È appagante stimolare delle emozioni negli ascoltatori, che esse siano puramente di natura introspettiva o più semplicemente suscitate dal nostro gusto narrativo, credo che si possa sintetizzare questo pensiero come quando un regista di film dell’orrore mostra la sua opera al pubblico e si nutre delle loro reazioni.

Q- Su disco questo è per forza di cose vissuto in differita tra le parti, ma è un approccio di condivisione molto live. Penso che il desiderio di nutrirvi delle reazioni del pubblico, e godere così assieme a lui dei paesaggi sensoriali e delle atmosfere che volete inscenare e suscitare, si riesca ad intravedere chiaramente anche nel vostro modus sul palco: ho l’impressione che gli Imago Mortis scelgano sempre più accuratamente i momenti in cui salirvi per esprimersi tramite la loro musica, cercando di limitare le apparizioni – o a concerti esclusivi come release show o anniversari, oppure, più comunemente, ad eventi in cui comunque le band coinvolte siano affini dal punto di vista concettual-attitudinale.

A- AbibialConfermo le tue osservazioni. È da diverso tempo ormai che abbiamo scelto di dare un senso ai nostri rituali. Valutiamo in modo equilibrato determinate scelte, come ad esempio quella di celebrare determinate ricorrenze quali anniversari di fondazione o per presentare nuove uscite. Oltre a questo, cerchiamo di non ravvicinare troppo le date sia dal punto di vista temporale che geografico, mutando sempre le rispettive tracklist e valutando i contesti. Tutti questi elementi concorrono a rendere le nostre apparizioni sempre diverse l’una dall’altra, ben calibrate sia nell’esibizione che nei contenuti.

Da sinistra verso destra: Abibial dal vivo durante lo show speciale per i venti anni di esistenza della band, sabato 1 novembre del 2014 a Curno, in provincia di Bergamo (“Reliqviarvm: Vent’anni di misticismo, occultismo ed integralismo Black Metal”); gli Imago Mortis sul palco a Parma durante l’edizione 2019 dell’annuale Black Winter Fest, l’ultimo giorno di novembre dello scorso anno.


Q- Ben lontana dall’essere comunque mai stata un’attività seriale per gli Imago Mortis, suppongo il risvolto descritto doni, mediante diversità, maggiore importanza ad ogni singola performance. La saturazione genera non solo apatia, ma anche appiattimento – e lo fa in ogni ambito. Credo la grandezza e l’importanza dello scambio che presuppone un live diventi quindi esponenzialmente maggiore non solo per il pubblico, ma anche (se non specialmente, o in primo luogo) per voi che sul palco ci salite. Io lo definisco “scambio”, ma in realtà penso che poche cose siano rivelatrici quanto il modo in cui un artista vede la sua esibizione dal vivo: un rituale collettivo che include partecipazione, o la somministrazione di un’esperienza -fisica o spirituale- dall’alto e con rispettoso distacco… La musica Metal, come forse poche altre, vive di una delicata ambivalenza in tal senso. Stando che poi, chiaramente, ad ogni astante resti l’assoluta priorità di giudizio su come vivere un’esibizione a titolo personale, mi chiedo come vedono le loro esibizioni gli Imago Mortis.

A- AbibialViviamo le nostre esibizioni con molta intensità e coinvolgimento. È un aspetto che si esprime con tutta spontaneità, dove il palco diviene un altare onde emanare le nostre energie interiori. La fase che maggiormente scatena queste sensazioni, per la mia persona, è l’intravedere attraverso gli occhi di chi sta sotto il palco quel senso di appagamento ed incanto che cerchiamo di evocare.

Q- Lo stesso incanto da parte vostra, nei confronti delle tematiche che trattate, è in realtà tangibile. Quel che si percepisce è che al riguardo non vi sia né solamente una passione personale che potremmo definire amatoriale, né, d’altro canto, soltanto uno studio sterile che potremmo osservare come più preciso ed accademico – bensì un positivo punto d’incontro tra i due. Mi chiedo in che modo, o modi, siate soliti trovare riferimenti che così spesso vengono poi sviscerati con estrema cura e precisione storiografica.

A- AbibialCredo che le tematiche affrontate dalla nostra Congregazione siano un equilibrato risultato tra un profondo e accurato percorso di studio, intuizione e ricerca che trovano la propria espressività narrativa nel nostro modo di esporre le vicende in maniera diretta, coinvolgente ed enfatica. Premetto che sono io ad occuparmi delle tematiche e della stesura dei testi degli Imago Mortis; essendo un grande appassionato di materie spirituali, antropologiche e cultura locale, mi documento molto su storia, archeologia, cultura immateriale, discipline esoteriche e occulte, sciamanesimo, spiritualità ancestrali, linguistica, ecc… Ogni tanto mi imbatto quindi in vicende che mi colpiscono particolarmente per motivi a me ignoti, e da lì con parsimonia ci ritorno sopra; mi immergo in quelle vicissitudini, mi inoltro con tutti i sensi tra le nebbie del tempo come in un viaggio astrale. Solo quando reputo che sia giunto il momento, stendo le liriche.

Q- E in che modo, ve ne sia uno possibilmente spiegabile a parole, vengono unite oggi tematiche e musiche – il sentimento, la sensazione, con della intuizione che è unicamente di natura musicale e ricreata con lo strumento? Mi chiedo anche, proprio per come hai illustrato il processo di creazione dei testi, se non vi sia qualche vicenda o elemento in particolare di cui vorresti da tempo parlare, ma che ancora non siete riusciti a veicolare nel modo più adatto in musica.

A- Abibial: La forgiatura alchemica tra liriche e musiche avviene in un iter ormai consolidato nel tempo. Grossomodo, presento il tema e il relativo testo al resto della band. Da quel momento in poi, ognuno elabora dentro di sé le sensazioni che vorrebbe esprimere tramite il suo strumento, che poi prendono forma di prova in prova. Siamo abituati a comporre direttamente in sala prove, guardandoci in faccia ed interagendo tra noi, lasciandoci così trasportare in alcuni frangenti al puro estro artistico. Registriamo queste sessioni, e successivamente le riascoltiamo e decidiamo cosa tenere e cosa scartare; il tutto si dilata nel tempo, e forse è una delle particolarità che ci distingue.
Quando mi chiedi che cosa vorremmo esprimere nella nostra arte e non vi siamo ancora riusciti, ti rispondo che è l’amore per la nostra terra, la Lombardia: quel fiato che ti manca quando apri le finestre al mattino e osservi il tuo paesaggio, e quella paura che ti prende quando calano le tenebre e suona la campana serale, i demoni che bussano alla tua porta e popolano i tuoi sogni…

Q- Personalmente, e soprattutto dai solchi di “Ossa Mortuorum…”, credo invece che il vostro amore per le terre lombarde emerga chiaro e forte. È un legame che coinvolge (anche, ma non solo) altre e più sottili sfere d’esistenza, come tu stesso hai evidenziato, nonostante nell’immaginario comune queste ultime non siano forse solitamente accostate alla prima metà di sentimenti di pura meraviglia che descrivi; non per questo si tratta di un legame meno immarcescibile, o meno evidente – ritengo proprio sia l’esatto contrario, in quanto riassunto perfettamente nell’abbraccio di una morte che è inevitabile, fine o inizio che essa sia. Ed è forse solo per triste coincidenza che proprio in tempi come quelli che stiamo vivendo, e probabilmente in quanto lombardo, io sia ancor più portato a riflettere sulla crucialità di un rapporto evidentemente personale con la natura della Grande Madre che è con ogni probabilità il perno portante, la forza spirituale nella comprensione di quel fenomeno che è -oggi più che mai- materia stessa del tessuto artistico degli Imago Mortis.

A- Abibial: Ci fa piacere che, tra le pieghe del nostro operato, sia percepito e condiviso quel sentimento di attaccamento alla nostra terra. Si tratta di un sentire sincero e spontaneo che emerge ogniqualvolta affrontiamo le vicende che vi sono accadute. Questo particolare momento, come sottolinei, pone degli interrogativi introspettivi sulla labilità dell’esistenza umana. Come band, abbiamo sicuramente qualcosa da tributare alla Nera Signora e alle sue inesorabili mietiture.
Il nostro rapporto con Lei è molto personale: ne siamo tutti attratti e vediamo la soglia della Morte non come un fine puramente scientifico, ma bensì il più grande Mistero che tutti dovremo presto o tardi affrontare. I vari moniti del memento mori posti sulle edicole campestri ti ricordano per l’appunto che prima o poi supererai quella soglia.
Personalmente, credo che una volta terminato il cammino su questa terra il nostro spirito venga liberato dalla materia e ritorni a fluttuare nelle eterne correnti cosmiche, nell’attesa di una possibile nuova reincarnazione…

Da sinistra verso destra: dettaglio dell’inferriata sormontante la vetrata di una fontanella a Sotto Il Monte Giovanni XXIII, comune di quattromila abitanti in provincia di Bergamo; edicola campestre dedicata ai morti della peste tra il 1330 ed il 1630, situata a Pontida (BG).


Q- Qualcuno osserverebbe nella tua apertura alla reincarnazione personale una svalutazione della figura della Morte, vera imperatrix mundi, tanto rispetto al ruolo che questa ricopre dal punto di vista prettamente scientifico -come fine del percorso vitale- quanto nel senso religioso e cristiano del fenomeno, come momento di resa dei conti di fronte al giudizio divino. È intuibile come il significato centrale che le attribuisci vada ben oltre il timor mortis dai connotati clericali, dandole più il significato di meditazione soggettiva e personale al fine di una maggiore comprensione individuale; tuttavia, le edicole campestri sono sempre più ricoperte d’erba e il loro fascino inquietante (o distensivo, a seconda dell’inclinazione) ha presa su pochi: non hai l’impressione che, oggi, la stessa società che si fa vanto di aver oltrepassato il dogmatismo religioso serbi in realtà, nemmeno troppo nascosto, un timore così cieco e innato per la morte da impedirle di porsi domande riguardo quello che tu stesso chiami il più grande dei misteri?

A- Abibial: Come denoti, intravedo nella Morte un rito di passaggio, non una terribile resa dei conti finale dinnanzi ai propri “peccati” che i sistemi religiosi hanno edificato nei secoli per assoggettare i propri adepti. La mia visione è puramente animista, o meglio celtista – o se preferisci autenticamente pagana.
In questo contesto vorrei altresì sottolineare come tutte le dottrine spirituali, siano esse religiose, animiste o spiritiste, contemplino in realtà l’esistenza dell’anima o se vogliamo dello “spirito intelligente” di Roliana memoria. La disquisizione sul Grande Mistero si pone al termine del ciclo della vita materiale. Se l’anima esiste che fine fa? Ogni dottrina pone sul piatto la sua visione, tra paradisi, inferni e limbi vari; io credo che l’anima ritorni esattamente da dove è venuta, ovvero torni ad essere pura energia cosmica e ondeggi in un’altra dimensione, in un emisfero energetico, sino a quando sconosciuti dettami le permettano di varcare nuovamente la Soglia per rientrare nell’emisfero materiale, e quindi reincarnarsi o manifestarsi. In questa visione classifico così anche le apparizioni spettrali, fenomeni medianici, memorie involontarie, possessioni diaboliche e via discorrendo.
Viviamo in una società prettamente atea o agnostica, che non crede in altro che nel materialismo consumista. Molte persone non accettando di invecchiare, e tramutano questa ansia di morire nella ricerca della fonte dell’eterna giovinezza, condita da ore di palestra, ipocondria, pasticche, depressioni, interventi estetici, e chi più ne ha più ne metta; ma volendo ricordare una delle epigrafi di quelle edicole che citavamo… Da questa falce nessun sfugge.

Da destra verso sinistra: “Trionfo e Danza Della Morte”, ciclo di affreschi ad opera del pittore Giacomo Borlone De Buschis realizzati tra il 1484 ed il 1485 sulla facciata esterna dell’Oratorio dei Disciplini a Clusone, in Val Seriana, provincia di Bergamo; dettaglio centrale-alto del solo “Trionfo Della Morte”.


Q- La reincarnazione, soprattutto nei termini posti, è una tematica dalle enormi ramificazioni ed implicazioni. Tuttavia, nella maggioranza dei casi, quella che non riguarda strettamente la figura del Redentore resta un tabù o solo sommariamente trattata, mai unanimemente accettata -come tale, ed ufficialmente- dalle grandi religioni monoteistiche del Libro dei Libri. I vangeli apocrifi che più largamente vi si riferiscono restano, per la loro natura oscura(ta), non riconosciuti – e la reincarnazione rimane dunque una teoria ben più consolidata e studiata nelle tradizioni religiose, esoteriche o misteriche orientali, oltre a quelle che tu hai -correttamente e più ampiamente- definito animiste perché fondamentalmente comuni a moltissime aree geografiche (non solo europee). Eppure, non serve una vostra ammissione: il mondo degli Imago Mortis è, essenzialmente ed iconograficamente, rurale; popolare, anche se intimo – proprio per questo, enormemente intriso di religione e religiosità prettamente cristiana in quanto localizzata, di quella cattolica e più ufficiale che senza essere segreta né settarista per ammissione, tanto meno un testo evangelico apocrifo, è forse la più sottilmente spaventosa ed inquietante – molto più, a ben vedere, di quanto non sia un conforto. S’è vero che in ogni manifestazione dello spirito divino vi è quella sottintesa del Maligno, il fine dell’uso della maschera è dunque smascherare?

A- Abibial: Credo che l’ambivalenza tra il sacro e il profano, bene e male, luce e tenebra, sia ben espressa nell’ultima opera cinematografica di Pupi Avati, intitolata “Il Signor Diavolo” [Due A Produzioni, 2019, -NdR], in cui gli esseri umani sono posti fra due mondi, anime divise per l’appunto tra il bene e il male. Il nostro esprimersi in musica riflette questo complesso equilibrio, portando a volte l’ascoltatore alla sospensione di ogni giudizio. Vediamo il male annidarsi dietro gli altari e la benevolenza nell’adorare il Maligno.
Questo stravolgimento dei dogmi lo celo volutamente in alcune frasi delle liriche che stendo. Ad esempio, all’interno del precedente “Carnicon”, nel brano “Per Chi Ga Renegà La Fede” la strega recitava innanzi agli inquisitori: “Voi che mentite per la gola sputate et motegatemi pure, spesso a mio uscio per maleficii et luxuria… Per non patir fame né miseria quando adorai il Maestro vestito da nero! Sì, mi fece careze et hebbe mia compagnia!” – come si può giudicare in modo negativo colei che vuole risollevarsi da una condizione miserabile? Accusata, magari, da coloro che le hanno chiesto dei servigi? Lo stesso stravolgimento lo si ritrova celato nei brani di “Ossa Mortuorum… E Monumentis Resurrectura”, dove ad esempio il padre incestuoso di “Finché Morte” recita: “…ma anche Giuda per trenta denari vendette il suo Messia!” – per pulirsi cristianamente la coscienza dell’aborto procurato alla figlia, e per poi essere disseppellito e sepolto in gran segreto lontano dalla terra consacrata dagli ecclesiasti affinché venisse messa fine alla sua maledizione ultraterrena. Non nascondo di essermi ispirato al tormento spirituale dei prog rockers lecchesi degli anni ’70, i Biglietto Per L’Inferno, per i quali nutro molta ammirazione per la scelta di dissacrare molte convinzioni dogmatiche.

Il Diavolo nei dettagli: memento mori in tempera su tavola, pannello centrale sottostante l’altare della Basilica di Santa Maria Assunta a Clusone, in Val Seriana, provincia di Bergamo.


Q- La tradizione del Rock Progressivo italiano a cui fai riferimento, o quella tipicamente adottata dal Black Metal fin dai suoi albori nell’uso di dissacrare tutto ciò che viene visto come intoccabile precetto sociale e religioso, non è tuttavia l’unica che mi viene in mente pensando agli Imago Mortis; specialmente alla luce di “Ossa Mortuorum…”. Quella più biologicamente folkloristica, a cui per molti versi siete ormai da tempo alquanto vicini in approccio lirico, è stata infatta rivelata con ancora maggiore evidenza nell’ultimo album non solo tramite l’uso rinnovato delle ossa dei tarlèk (tacendo del tetro ed inedito impiego del violino). Sebbene quest’ultima sia decisamente atipica per canoni, è una scelta che a sua volta rimanda immediatamente alla tradizione nord-italica e bergamasca, oltre ad essere -per evidenti motivi- uno strumento estremamente vicino all’estetica Imago Mortis: se relativa novità vogliamo definirla, si tratta ormai di un cambiamento più grande sulla carta che non all’ascolto – lo definirei naturale in risultato persino in un percorso così rigoroso nel suo attaccamento al lemma espressivo del Black Metal, e oggi non per questo ad esso più lontano.

A- Abibial: L’attenzione che riserviamo agli strumenti tradizionali orobici rientra tra i nostri interessi etnoculturali, motivo per cui, come hai ben notato, ad un certo punto è divenuto naturale intersecare, con maggior vigore, le tematiche ai suoni. Per la verità, i tarlèk erano appunto già stati utilizzati [in misura differente, -NdR] in due nostri precedenti lavori: nel brano “1330” che compare sull’album “Ars Obscura” del 2009 e anche in “Sabba”, pubblicata sul nostro EP intitolato “Sgàbula” del 2012 [entrambi rilasciati da Drakkar Productions, -NdR]. Non possiamo nemmeno escludere che in futuro esploreremo ulteriormente questi aspetti…

Q- Interessante sentirtelo accennare, perché nonostante una carriera dedicata con fedeltà alla Nera Fiamma tramite un approccio fieramente autentico, per così definirlo, gli Imago Mortis sono stati in grado di inquadrare una dimensione di suono unica per ogni singola uscita. Se prendiamo in esame il fatto che, come dici, sia da “Ars Obscura” che abbiate iniziato ad impiegare i tarlèk per rispecchiare maggiormente nei suoni un’inclinazione locale, e che dall’altro lato -come hai tenuto a sottolineare- ogni cambiamento avvenuto sia stato naturale e sostanzialmente sprovvisto di calcolo da parte vostra, suppongo che l’intenzionalità senza premeditazione in questo processo di cambiamento sia (forse non così sorprendentemente) legata in modo stretto alla vostra naturale crescita in quanto persone prima ancora che artisti.

A- Abibial: Sì, credo che la tua analisi sia pienamente condivisibile. La musica è una forma d’arte e, come tale, è naturale che risenta di riflesso anche degli aspetti meno visibili e più personali che sicuramente passano dalla propria crescita individuale sia come musicisti che come persone.

Q- Vi è stato un momento scatenante, in particolare? Mi chiedo se sia avvenuto nei tre anni intercorsi tra “Una Foresta Dimenticata” ed “Ars Obscura” o semplicemente abbiate trovato modo di impiegare nel contesto Imago Mortis quello che era un interesse personale da ben prima.

A- Abibial: Sì, vi è un incipt ben preciso che mi ha condotto gradualmente ad interessarmi al mondo degli strumenti tradizionali orobici e poi a condividerne passione e interesse con il resto della band. Ciò coincide con la mia adesione nel 2005 ad un’associazione culturale identitaria di nome Terra Insubre. In bergamasca, sin dal 1999, si è venuto a creare attorno all’emblematica figura dell’etnomusicologo ed etnografo Piergiorgio Mazzocchi un buon numero di aderenti, di ricercatori e simpatizzanti, che hanno fatto sì che si venisse a formare un raggruppamento locale dell’associazione che ha quindi assunto il nome di Terra Orobica. Qui sono entrato in contatto con questi strumenti musicali e il loro valore storico. In bergamasca, ad esempio, si ritrovano fondamentalmente i seguenti: il baghèt (la cornamusa tipica), i sivlì e sivlòt (flauti piccoli e grandi di legno), i sifoi (flauti di pan), i tarlèk che ormai conoscete [*], e le campanine [il cembùl nel brianzolo, -NdR] (una sorta di xilofono).
Questo interesse aleggia negli Imago Mortis ormai da oltre un decennio ed è per questa ragione che, come accennavo, non escludiamo in un futuro di poter sperimentare ulteriormente questo approccio all’interno del Black Metal. Naturalmente, con questo non vogliamo affermare che sia nostra intenzione addentrarci nel mondo del folkish Black Metal, ma bensì di far aderire, ove possibile, qualcosa di unico all’oscurità del nostro sound.

[* I tarlèk (dialettale) sono un’antica versione di percussioni di origine povera, realizzata con ossa di animale che vengono battute tra loro per generare suono atonale, ancora oggi utilizzata nella musica popolare delle valli bergamasche (e bresciane). I parenti stretti dello strumento, nel resto d’Europa, sono da trovarsi nelle varietà accumunabili alle nacchere; si suonano per lo più in doppia coppia, ovvero una coppia di tarlèk per mano. L’esecuzione consiste nel posizionare le due ossa tra palmo e dira affinché possano battere tra di loro rapidamente, in modo ritmico, tenendo il tempo (coppia tenuta nella mano non dominante) ed eseguendo ritmi in contrattempo (quella nella mano dominante). Per realizzare i tarlèk, nel nord Italia, si utilizzano tradizionalmente le ossa del costato di manzo lasciato indurire al sole e successivamente malleato in modo da ricavarne due pezzi convessi, – NdR]

Da sinistra verso destra: il baghèt, il sivlì (flauto piccolo a tre buchi), il sivlòt (versione grande a sette), i sifoi, le ossa dei tarlèk e le campanine.


Q- Il discrimine finale è forse emblematico, specialmente in un periodo in cui -anche in Italia- sembrano finalmente pagare particolarmente bene, sia in termini di ricerca che di ricezione, certe soluzioni folkloristiche di gran pregio e sincerità in un contesto stilisticamente Black Metal. Penso (forse inevitabilmente) ai Selvans su tutti, con cui trovo condividiate molto in termini di approccio lirico e testuale alla materia; loro, tuttavia, portano in musica il folklore (ed il lemma più stilisticamente Folk, o Pagan) in un modo di maggiore ed immediata evidenza, anche con l’uso di melodie dal sapore tradizionale e strumenti o suoni largamente identificabili come popolari o arcaici nella percezione comune. Dal canto vostro, nonostante la comunanza in intenti di ricerca e riscoperta, nonché materia veicolare, e posto che si prenda in esame il Black Metal come materia pur comunque malleabile, voi siete sempre rimasti ben più vicini a coordinate intonse. Dando per scontato tutto ciò resti in ultima analisi un mezzo, e mai un fine, trovate non sia perfettamente adeguato al linguaggio del Black Metal in generale, o è più semplicemente una propensione alla gradualità quella che abbiamo osservato finora?

A- Abibial: Ci piacciono molto i Selvans, abbiamo avuto modo di conoscerci maggiormente lo scorso novembre in quel di Parma al Black Winter Festival del 2019. Siamo rimasti in ottimi rapporti e continuiamo a restare in contatto. Al di là delle inclinazioni prettamente musicali, intratteniamo con lui [il mastermind Selvans Haruspex, -NdR] anche un interessante scambio di vedute e di condivisione dei medesimi interessi; chi lo può dire se, in un futuro, questa intesa non possa anche concretizzarsi in qualcosa? Al di là di ciò, ci piacciono molto le band Black Metal intrise di folclore, rappresentano un interessante excursus nella propria identità etnoculturale, aspetto che come avrai notato non nascondiamo di avere particolarmente a cuore.
Questo perché il Black Metal, sin dalle sue origini, ha del resto sempre permesso di contemplare e valorizzare la propria cultura e provenienza. Ciò, di fatto, ha restituito delle band uniche che hanno portato molti a prendere coscienza, oltre che nella rivolta dello spirito, anche della propria storia e cultura.

Q- Servisse dirlo, considerato l’operato della webzine su cui questa intervista verrà letta, mi trovi particolarmente d’accordo. Penso anch’io che il legame con quella rivolta dello spirito sia implicito, quasi molecolare. E trovo anche che, proprio in questo senso, il Black Metal in Italia abbia avuto negli ultimi anni un’impennata qualitativa sostanziale. Non ti chiederò quindi con quali band avreste, se ve ne sono come in realtà già mi confermi, intenzione di collaborare su suolo nazionale (non solo perché hai già accennato ai Selvans tu stesso, ma anche perché è freschissimo l’ascolto di quella superlativa realizzata con il cantante dei Deviate Damaen in “Horribile Cose Che Ne’ Boschi…” – dal canto suo non un musicista Black Metal ma decisamente non nuovo a collaborazioni e flirt nell’ambito, tra Aborym e Stormlord); nondimeno, siete pur sempre dei veterani. Trovo quindi ben più interessante parlare di qualche band italiana che potremmo non conoscere – o che, più semplicemente, apprezzi particolarmente da ascoltatore.

A- AbibialL’Italia, negli anni, ha partorito ottime realtà e come dici tu stesso la sorpresa è sempre dietro l’angolo. In ambito Metal le band di spessore sono forse già note, semmai mi sento di condividere alcuni ascolti più di nicchia, ai margini di quella che è la scena musicale italiana in quanto etichettati spesso come “politicamente scorretti”; mi riferisco a cose come il Neo-Folk patriota degli Ianva, o alle ballate da serata attorno al fuoco solstiziale della Compagnia Dell’Anello, al dark sound ottantiano delle Scogliere Di Marmo [un solo demo su nastro del 1987, l’autoprodotto “Hyperborea”, prima dello scioglimento e del confluire di due terzi del progetto nei successivi ed omonimi Hyperborea, -NdR], o ancora alle ballate pagano-ghibelline dei Punta Di Lancia o dei Con Il Flauto E Con L’Ariete [entrambi progetti paralleli di Lothar dei Sopra Le Rovine, pubblicanti come il principale materiale tra il 1993 ed il 1997, -NdR] … Oppure, alle antiche melodie popolari lombarde interpretate ad esempio da Davide Bortolai, Gregorio Bardini e Giuseppe Santini


Q- Troviamo da un lato chi interpreta melodie popolari nella sua musica e coloro i quali, dall’altro, usano -o usano anche- il medium linguistico per coprire sfaccettature socio-geografiche. Il linguaggio è un mezzo naturale, forse il più primordiale e per questo profondamente rivelante di tutti; voi, di lingue naturali, ne usate tre (in realtà due tecnicamente tali, più un dialetto). Ti propongo di avviarci alla conclusione della chiacchierata parlando di quella che finisce per essere scelta singola in un determinato brano (o in una determinata sezione metrica) e della variazione che intercorre nell’usarle e cambiarle: istinto? Sensazione? O, ancora, studio calcolato?

A- Abibial: Il continuo avvicendarsi di linguaggi è collocabile a metà strada tra il calcolo e l’istinto. Mi spiego meglio: in un brano come “Horribile Cose…”, nell’ultimo album, il capitano di ventura Martinengo utilizza nella sua missiva un linguaggio italico cinquecentesco. Qui, la lingua italiana standard nel periodo ha una valenza aulica, mentre gli interventi del popolano, che si rivolge a lui invece in lingua bergamasca, delineano la sua condizione sociale.
La stessa cosa può riferirsi in “Nera Mistica” dove l’italiano secentesco è intriso di cadenza e terminologia prettamente lombarda. Questo modo di far intersecare e sfumare tra loro le parlate è tipico dei nostri anziani, e dove riesco cerco istintivamente di riproporlo. Trovo che questo accorgimento riesca a portare l’ascoltatore ad immedesimarsi maggiormente nell’atmosfera del brano.

Q- Ed è per chiudere il cerchio ricongiungendoci a ciò da cui siamo partiti, dunque parlando proprio di queste atmosfere, che vorrei concludere: l’anno scorso discutevamo con Ardraos dei Sühnopfer riguardo l’evidenza per cui alcune paure e superstizioni legate al Maligno ancora si annidino in certi paesi particolarmente rurali del sud della sua Francia. Non sorprendentemente, questo accade in special modo in comunità ancora legate quotidianamente al sacro e ai riti religiosi cattolici. Ad inizio intervista mi rivelavi spontaneamente come sia anche il vostro caso, cresciuti in un contesto che sono certo vi abbia particolarmente abituati al quotidiano contatto con vicende e credenze che, solo successivamente, hanno ispirato la vostra musica. Volendo quindi proseguire più a fondo nel discorso: quanto impatto pensi abbiano, nell’inconscio, avuto queste in relazione al vostro primo avvicinamento a musica come il Black Metal? Trovi ci sia un legame tra le due sfere in fatto di inclinazione individuale?

A- Abibial: Ne sono pienamente convinto, l’ambiente in cui siamo cresciuti ci ha trasmesso e continua a trasmetterci delle energie profonde che provengono da molto lontano.
Parlando della mia esperienza personale, sin da quando ero piccolo sono cresciuto nella piena convinzione che vi siano forze in grado di alterare o condizionare l’esistenza terrena. Il primo contatto con l’occulto l’ho infatti avuto nella mia infanzia, attorno agli otto anni, a metà degli anni ’80: mia cugina si credeva fosse vittima di un maleficio e, quindi, tormentata da forze oscure e maligne. I miei zii credevano fosse opera di un’altra nostra zia che si credeva fosse una strega per via ereditaria, in quanto secondo le credenze popolari doveva aver ricevuto il “segno” dalla madre morente. Si rivolsero più volte al prete del paese, che naturalmente non credeva a queste cose. Si rivolsero quindi a vari guaritori e sensitivi campagnoli che l’ebbero “in cura” per diverso tempo.
Ricordo che, quando giocavo con lei in cascina, si astraeva e diceva di vedere un uomo nero (il demonio?) che le diceva di fare o dire delle cose ai suoi genitori. Ricordo anche che, quando poi rincasavo, sulla strada c’era un vecchio cartello stradale su cui la ruggine aveva disegnato bizzarramente una forma che ricordava due corna di caprone; ero convinto che fosse il marchio del diavolo e ne ero terrorizzato e allo stesso tempo attratto. La mia zia considerata “strega” di cui parlavo è morta recentemente, senza che vi fosse stata una riappacificazione in tal senso. Ciò ci porta a riflettere su come la credenza nella stregoneria sia evidentemente ancora viva.
Avrei moltissime altre esperienze e storie di questo tipo da raccontare, ma vorrebbe dire stendere un libro. Oppure, chissà, le potrei narrare un giorno in un nuovo album…

Q- Non ci resta allora che attendere quel giorno, fiduciosi che saprai e saprete condurci in quei luoghi -tanto personali quanto profondamente universali- come sempre avete fatto tramite musica e parole. Nel frattempo ci salutiamo, ringraziandoti per il tempo concessoci e per la brillante discussione, nonché augurandovi il meglio per i prossimi progetti in studio e non. Le ultime parole, di rito, spettano a voi in caso tu senta qualcosa di importante sia rimasto scoperto durante l’intervista. Vae victis!

A- Abibial: Ci auguriamo di condurvi in quel regno delle ombre… porgendovi le chiavi per aprire le sue porte. Siamo noi a ringraziarvi per l’aver permesso ai lettori di comprendere maggiormente il nostro cammino.
Ci rivedremo là, dove la luce non arriva, in quella paura che ti faceva guardare sotto il letto da bambino… ricordando che a volte la Morte ha il dovere di soccorrere la Vita e, a volte, la Vita ha il dovere di soccorrere la Morte..
.

Abibial

 

Q- May I suggest it would actually make some sense to start from the most outright, as well as excellent and much welcome differences to be found while listening to “Ossa Mortuorum… E Monumentis Resurrectura” upon release? To cut it short, one can clearly perceive a theatrical vein in both performance and delivery that, at least in such a sharp and grand way, was hitherto pretty unprecedented in your sound. Moreover, from carefully varied songs to the way in which the record shines through such a finely structured framework (e.g.: the final track which is referring back to “Pactum Est”, placing in the very middle of the album), everything shall suggest some greater attention given out to both song-writing and the overall cohesion of the work as a whole – as something probably intended to benefit from a back to front listening…

A- AbibialThe writing of the new album actually took place in a completely natural manner and fashion, without either particularly forcing nor planning anything in advance really. We only let both our spirituality and emotionality get free on their wings for the instruments to speak on our behalf track after track, song after song. The final result was of course reconsidered and then evaluated during the recording sessions that followed the writing of the record; a phase in which, however, we only matured some more refined feeling about the final outlook of the tracklist, and therefore made choices in position of those which were the already written songs. All of this, in order to have “Ossa Mortuorum…” as a proper journey through our own Goth-Lombard tradition, one as intense and dark as possible. Eventually, we always want to drag the listener into our world with us – the rural world in which we ourselves grew up, the one where darkness still dwells and breathes, bringing arcane beliefs and ancestral fears in.

Q- It is matter of some serious interest how strenuous a commitment to have the listener as a guest into your own world yours is, self-explanatorily enough by all the effort and care you put in crafting the booklet of the new record in particular: not only do we have complete lyrics and careful translations (as always), but also one entire and no skimpy paragraph for each and every song giving out proper explanations, introductions to the prior context on those various legends that are the textual heart and soul from which the songs got the spark ignited. Black Metal is a genre in which the thread that binds artist, album and listener is very often (and quite deliberately) labile – sometimes to simply have listeners making their own minds on messages, others trying to blatantly mask lack of ideas and proper meaning moving the project from beyond. Although in Imago Mortis the above mentioned modus operandi is not quite an absolute novelty, and despite the spontaneity you hold in such an high regard, it seems quite clear to me that your intent this time around was not to leave anything to spare chance and to make sure that it was not only individual feeling or the atmosphere to stimulate thoughts in the listener, rather that the understanding and awareness on the subject matter were essential in turn.

A- Abibial: Yes, that’s true. Indeed our own artistic side as musicians brings us to try and have our listeners both tasting and comprehending those which are the contents at the core of our work in music; otherwise, what sense would it actually make to record some songs, if not to try and really convey their meaning and then distribute them? I will not hide that in the past we may have been overlooking this aspect a bit, at least when compared to what we are used to do nowadays, but I would also agree that looking back over the years I can clearly see how this nuance has been increasingly conforming and setting the bar in our own work, release after release, at last undoubtedly becoming some sort of an identity mark for Imago Mortis as of today.
It is really satisfying to ignite and stimulate emotions in the listeners, whether may they be of purely introspective nature by themselves or simply kindled by our narrative taste – I think we can explain the bigger picture with a metaphor: eventually, not that unlike an horror film director while showing his work to the public and then feeding on their reactions.

Q- While spinning a record, the mutual feeding between band and listener is clearly experienced on different stages, timing and places – yet, I feel on your part this sharing approach still has a lot to do with the ways of live exhibition. I think that such a similar desire to feed on responses by the audience you are explaining, and thus enjoying with them the sensorial landscapes and atmospheres you strive to act out and have arousing around, are both to be clearly seen in your stage endeavour as well. That’s how I read the sheer fact Imago Mortis are more and more accurately choosing fewer, selected moments to go live and express themselves through their music, somewhat trying to narrow gig appearances down to more exclusive concerts, such as release shows or anniversaries; or, more commonly enough, to events in which there is however some kinship of sort with other bands involved, may it be from a conceptual point of view or better one regarding some mutual attitude.

A- Abibial: I agree with your overview and can personally confirm your observations. It’s some time now, that we have been increasingly chosing to make more and more sense out of our live rituals. We evaluate choices in quite a more balanced frame, such as those of celebrating selected anniversaries (like, for example, foundation recurrences…) or special shows in order to present new releases. In addition to this, we try not to appear in live dates which seem to us to be too close each other either temporally or geographically speaking, always changing bits or lots in tracklists and evaluating contexts. I feel that all these elements combine together to make our appearances always different from each other, therefore resulting in constantly being well balanced in terms of both single performance and chosen contents.

From left to right: Abibial caught live during the 20th anniversary special show of the band in 2014, on the 1st of November in Curno, near Bergamo, northern Italy (“Reliqviarvm: Vent’anni di misticismo, occultismo ed integralismo Black Metal”); Imago Mortis live on stage in Parma, Italy, during Black Winter Fest 2019 on the last hours of a dying November last year.


Q- However, even though being quite far from some sort of job-like or serial activity for Imago Mortis, I guess the choice hereby described is giving, through sought diversity, much greater importance to each individual performance. Saturation generates not only apathy, but also flattening – and it does so in every area. I believe therefore, in this way, the importance of the mutual exchange a live appearance should undertake exponentially increases – not only for the audience, but also (if not especially, or in the first place) for you as a band: those who on that stage do perform. I define it “exchange”, but I actually think that few things are as much revealing as the way an artist sees his live performance: may it be a collective ritual that includes degrees of participation, or the administration from above of a physical (or spiritual) experience with respectful detachment… Metal music, as perhaps very few others, does really feed on a fragile ambivalence of approach so to speak. Given that, clearly enough as it is, each and everyone in the audience retains his absolute priority of judgment on how to live or undergo a live show, how do Imago Mortis see their own performances?

A- Abibial: We do perceive and live our own live performances with great intensity and much involvement. It is an aspect that is expressed with all possible spontaneity, where the stage eventually becomes a proper altar to emanate from inside our inner energies to the outside and so to the audience.
For me, personally speaking, the very moment that triggers those sensations and involvement at best is to glimpse through the eyes of those who are under the stage, right in front of us, that unmistakable sense of content and enchantment thanks to, or for, the atmospheres and aural environment we strive to create.

Q- On your part, the same charm and enchantment for the topics you deal with seems to be actually quite concrete. What I can perceive as a listener myself is that there happens to be neither only some degree of personal passion, something that we may however define as amateurish, nor, on the other hand, just a sterile enough study that we could observe as more precise and academic instead – rather both in equal manner, or may we say a quite positive and fruitful meeting point between the two of them. I wonder how, and where, you do usually gather such references that are (so often!) examined with extreme care and some fine historiographic attention to details.

A- Abibial: I really do believe that the issues addressed through the form that is music by our Congregation, as a band, are quite a balanced result between a deep and accurate study, which takes of course place here, and both intuition and research that find their narrative expressiveness in our own way of exposing those moulded events in a direct, maybe engaging and emphatic way. I hereby state that I am the one in charge of the issues, the themes and the actual drafting and writing of the lyrics in Imago Mortis; being a very passionate lover of spiritual, anthropological and local, socio-cultural subjects myself, I tend to read and search a lot about history, archaeology, and on what we may call as intangible and no-mainstream culture, about esoteric and occult disciplines, shamanism, ancestral spirituality, linguistics… The list could of course go on.
Sometimes, it just happens that I come across events that end up particularly resounding in me as an individual and then they poke my own mind for reasons unknown to me. From there, I sparingly and cautiously return to them in due time, while totally immersing myself in those events I’m drawn to, forwarding all my senses towards mists of times past but not gone as it was an astral journey. It is only when I think that the right time really has come – then, and only then, I do write down the lyrics for a song.

Q- What I’m still probably wondering is which way, if one can possibly be explained in words, are these themes we are discussing and music merged as one in the final outcome of yours – that’s to say feeling, intuition as something of strictly musical nature, and what is then merely written on an instrument. What I may go further asking is, since you have depicted quite the process in creating the lyrics, if there happens to be any event, or fragment of meaning among those, that you are likely down to talk about in your music for some time now but that you are still striving to find the right musical framework for.

A- Abibial: What we may refer to as the alchemical act of forging and then merging lyrics and music takes place in a process that is now being pretty consolidated over time. Roughly enough, in order to discuss with you the sheer method, I present the theme and its ready-made text (which will eventually become the lyrics) to the rest of the band. From that moment on, everyone of us elaborates within himself those sensations that he would like to be expressed through his instrument, which then takes its final form you can listen to on records by going through it rehearsal by rehearsal. We are used to compose music directly in the rehearsal room, looking at (and interacting with) each other, thus letting ourselves be transported in some selected situations and cases on the wings of pure artistic flair and trance-like improvisation. We record every and each of these sessions, and then listen to them again to decide what to keep working on and what to discard instead; everything expands over time, and perhaps this eventually is one of the peculiarities that distinguish what we do.
Therefore, if you ask me what we’d still like to express through our art and yet we feel we didn’t manage so far, I’ll definitely go with the love for our land: Lombardy [one of the twenty administrative regions of Italy, located in the north-west area of the country, -Ed]. That very, unmatched and breathless moment you experience whenever you open the windows in the morning, staring at your landscape in awe, as well as that very terrible fear which takes you whenever darkness falls thick and the evening bell rings filling the air… The demons that knock on your door and start populating your dreams thereof…

Q- Personally, I honestly believe that your love for your home region is sounding crystal clear instead, and even more so by the result in “Ossa Mortuorum…”. It is a bond that involves (and yet not limited to) some more subtle spheres of existence as you have underlined yourself, although in the common imagination these may well not often be directly acknowledged as brightly as such, as the first half of awe-inspiring feelings you described. However, and probably for this very reason, it strikes me as a passion which is no less unmistakable, or less evident – quite the polar opposite really, as perfectly summed up as it is in the unavoidable embrace and triumph of Death, the end or beginning that it may be. Strange and hard times like those we are experiencing right now are but a sad chance to ponder on the utter importance of a personal relationship with the nature of that Great Mother who is, in all her dreadful enterprise, the real pivot, the bringer of spiritual strength in the real understanding of the very phenomenon which is life. And therefore, I deem this shines today more than ever in -and as- Imago Mortis proper artistic fabric.

A- Abibial: We are pleased to hear that, even if it is to be found between the folds of our own work or just to be read between the lines, that feeling of real attachment to our land is perceived and shared as well. It indeed is a sincere and spontaneous feeling that emerges whenever we start to face those events and happenings, all of those stories that are either just told or that really occurred on these lands from which we are born. This particular moment we are living, as you underline, forces to introspection and helps questioning about the ephemeral and fleeting transience of human existence. As a band, we certainly and always do have something to pay as a tribute to the Lady in Black and her inexorable act of reaping.
Our relationship with Her is one of strongly personal and individual nature: we are all attracted to her meaningful nature and we see the threshold of Death not as a purely scientific end, but rather as the Greatest of Mysteries that we will all have to face, be it sooner or be it later. The various and several warnings inscribed or carved in the memento mori monuments figured on many an aediculae in the countryside constantly and aptly remind that you will eventually cross that threshold. No matter what, or when. And personally, I believe that once the journey on this earth is over, our spirit is freed from matter and returns to float in the eternal cosmic currents, just waiting for the possibility of a new reincarnation…

From left to right: grate detail surmounting the stained glass window of a fountain in Sotto Il Monte Giovanni XXIII, a small town of 4.000 inhabitants located in the province of Bergamo, northern Italy; rural aedicula in the countryside of Pontida (BG) dedicated to the deaths of the plague between 1330 and 1630.


Q- I’m sure some would observe quite a degree of devaluation in the figure of Death, as opposed to the imperatrix mundi criteria, reading your openness on personal reincarnation – both with respect to its role from a purely scientific point of view (as the end of life, biologically speaking), as well as in the religious and Christian flair, implied as it is as the very moment of total surrender before undergoing the impending righteousness of Divine Judgment. It is very clear, and not that surprising indeed, that the importance you ascribe Death goes far beyond some timor mortis of clerical connotation, rather being a tool to personal meditation for a greater individual understanding; however, those aediculae are getting increasingly covered with grass and dust by the mills of progress, while their disturbing (or relaxing, depending on the inclination) charm has some grasp on fewer and fewer: don’t you feel that the very same society boasting proud for having rejected and depreciated religious dogmatism is actually hiding a fear of Death which is in turn so blind and innate, that is dreadfully preventing people from asking themselves questions about what you called the greatest of mysteries?

A- Abibial: As you have clearly noticed, I see in Death a rite of passage and definitely not some terrible final showdown before facing our own “sins”, as of course, and as it is well known, various religious systems and their preachers have notably built up over the centuries in order to better subjugate their followers. My personal vision is purely animist, or rather Celtic or even, may you prefer, properly pagan. In the context of this interview I would also like to underline how every spiritual doctrine, be it religious, animist or even spiritist, actually contemplate the existence of the soul or, if you will, of the “spirito intelligente” [freely translated from Italian as “intelligent spirit”, -Ed] as theorized and explained by [Italian writer, theorician, spiritual teacher, theologian animist and acknowledged sensitive, -Ed] Gustavo Adolfo Rol.
The discussion that revolves around the theories on the Great Mystery involves, and stems from, the end of the cycle of material life. If one soul exists, what does it happen to it when we die? Each and every doctrine brigs its vision to the table as an answer, ranging from every sort of paradises, to hells and limbos; but I believe that the soul eventually returns in the exact same place where it originally came from, that is, returns pure cosmic energy and then sways in another dimension, into an energetic hemisphere until unknown forces and rules allow it to cross the threshold once again in order to re-enter the material hemisphere. Therefore, to reincarnate or manifest. In this particular framework I also classify all the so called ghostly apparitions, mediumistic phenomena, involuntary memories, diabolical possessions and so on.
We live in a purely atheistic or agnostic society, one which evidently believes in nothing but consumerist materialism. Many people just do not accept to grow old, and they therefore manifest this reluctance and anxiety of dying in the perpetual search for the source of eternal youth – of course spicy flavoured with hours and hours of gym, manifestations of hypochondria, many a pill, various different states and kinds of depression, need to undergo cosmetic surgery… The list could clearly go on and on. But we’d rather remember and keep in mind just one of the epigraphs of those aediculae we mentioned… Because, eventually, “da questa falce nessun sfugge” [freely translated from Italian as “from this scythe no one escapes”, -Ed].

From right to left: “Trionfo e Danza Della Morte” (“Triumph and Dance of Death”), cycle of frescoes by the Italian painter Giacomo Borlone De Buschis made between 1484 and 1485 on the external facade of the Oratorio dei Disciplini located in Clusone, Val Seriana, Bergamo province in northern Italy; “Trionfo Della Morte” (“Triumph Of Death”), main detai.


Q- Reincarnation alone, especially in the terms we set, is a topic providing tons of food for thought and implications. However, in most cases, everything not strictly concerning the Redeemer’s image still remains a taboo or scarcely dealt with, never unanimously or officially accepted as such by the great monotheistic religions of the Book of Books. The apocryphal gospels that refer to it mostly remain, by their obscure nature, not recognized nowadays – and reincarnation therefore retains its much more consolidated theories and studied in religious, esoteric or mysteric traditions from the Middle-East, in addition to those you have -as correctly as more widely- defined animists because they are fundamentally common to many geographical areas (including, but not limited to, the whole Europe). Yet, Imago Mortis‘ own world essentially and by iconography is a rural one; a world which is rich in folklore, even though intimate – and maybe precisely for that, one enormously imbued with religion and purely Christian imagery as it is strongly geo-localized. We are talking the Catholic and more official imagery that, without being secret nor sectarian, and far from an apocryphal gospel, is perhaps the most subtly frightening and disturbing of them all – much more, on closer inspection, than it happens to be a comfort. If we assume that in every manifestation of the Holy Spirit there is the Evil One in disguise, is the purpose of the mask to unmask?

A- Abibial: I think that the shady ambivalence to be found between the main concepts of sacred and profane, of good and evil, and more widely in the polar opposites of light and darkness, is both well played and represented in the latest cinematographic opus by Pupi Avati, namely “Il Signor Diavolo” [Due A Film Productions, 2019, -Ed], in which human beings are metaphorically placed and standing between two worlds; souls precisely divided between good and evil, and lured by both.
Our own way to express those matters shall therefore always reflect this complex balance of opposites, sometimes leading the listener to step back from any active, moral judgment. We see evil preparing its nest behind the altars and benevolence in worshiping the Evil One.
This distortion and reversal of dogmas is deliberately hidden in many a sentence and lines of the lyrics I happen to write. If we take as an instance the previous record “Carnicon”, in the song “Per Chi Ga Renegà La Fede” [freely translated from dialect “for those who rejected the holy faith”, -Ed] the witch standing before the inquisitors declared: “Voi che mentite per la gola sputate et motegatemi pure, spesso a mio uscio per maleficii et luxuria… Per non patir fame né miseria quando adorai il Maestro vestito da nero! Sì, mi fece careze et hebbe mia compagnia!” [“You, who lie for wealth, feel free to cast your spite and spit on me – since you often were at my door for advantages and your lust. Indeed, to avoid misery and starvation I adored the black-clad Master! Indeed, he caressed me and therefore had my company!”] – how can anyone blame someone who is just trying and recover from what can be seen as a miserable condition? Moreover, someone being probably accused and judged by those who asked her for services when needed? The very same upheaval is of course to be found hidden among the lines in passages from “Ossa Mortuorum… E Monumentis Resurrectura” as well, where for example the incestuous father from the song “Finché Morte” [freely translated from Italian as “until death…”, obvious cross-reference to the clerical formula “until death do us apart” used in Catholic marriages, -Ed] says: “…ma anche Giuda per trenta denari vendette il suo Messia!” [“…not unlike Judas, who sold his Messiah for thirty bucks!] – in order to clear his conscience in a Christian-way-enough for having forced his daughter to abort his own child, the result of a rape he committed himself, and then to be unearthed and buried again in the dead of the night and in all secrecy, far away from consecrated land by clerics so that they could finally try and put an end to his afterlife curse.
I will definitely not hide that I was inspired by the spiritual torment of Lecco’s own Progressive Rock band from the ‘70s, Biglietto Per L’Inferno, for whom I have lots of admiration having them chosen to desecrate many a dogmatic belief in such uncommon times.

Devil in the details: memento mori made by tempera on wooden panel as painted below one altar in the Basilica di Santa Maria Assunta located in Clusone, Seriana Valley in northern Italy, Bergamo province.


Q- What comes to my mind when thinking to the kinds of traditions I see Imago Mortis looking at, is not either limited to the more obscure Italian Progressive Rock lineage you are referring to, nor to the fairly typical revelling by Black Metal as well in the use of desecrating -since its very inception- everything holy or seen as untouchable on both social and religious field; and this, I must say, proves to be especially true when listening to “Ossa Mortuorum…”. Fact is, the more serious and deep edge to folk tradition, to which in many ways you have been close for a long time in lyrical approach now, got in fact even more bare and naked in the last album – not only making use again of the tarlèk percussions (not to mention the sombre tone and unprecedented use of the violin in your music). Although being this one fairly atypical in the genre, its choice directly creates some aural link to your local tradition as well as being extremely close to Imago Mortis‘ aesthetics for evident reasons enough, as the instrument made of bones that it is. Now, this is only partially new in your case, and of course if of novelty can we speak, the whole just underlines a natural evolution in a 26-years long path made of extreme coherence, one that has been proving undying attachment to the expressive lemmas of Black Metal; and definitely not any weaker nor farther now for this reason.

A- Abibial: The attention we had so far for these traditional, Orobic acoustic instruments is of course only one in the broader sphere of our ethno-cultural interests; which is why, as you have well spotted by yourself and then noticed here, at a certain point it just became natural to have such lyrical themes increasingly intersecting with sounds, and with some greater degree of vigour and evidence. Actually, I’d like to point out that the tarlèk percussions in particular had already been used [even though to quite a different extent, – Ed] in two of our previously released works: in the song “1330” that originally appeared on the album “Ars Obscura” in 2009, as well as in “Sabba”, which is the track we included on the B-side of our “Sgàbula” -entitled 7” vinyl EP, published in 2012 by Drakkar Productions. We definitely can’t exclude, nor rule out that, in the future, these precise stylistic aspects and nuances may well be further explored through our music…

Q- Quite revealing. In fact, despite sporting a career dedicated to the Black Flame through some fiercely dedicated and authentic approach, may we define it so, Imago Mortis really have been able to frame some unique sounding dimension on each individual release so far. If we agree on the fact that, as you said, it is from “Ars Obscura” you started using something as the tarlèk bones to better reflect a local brightness in your sound, and that on the other hand every change that occurred was basically devoid of much deliberation on your part, I suppose the intentionality without premeditation however put in such a shape-shifting process is (and perhaps not so surprisingly so) closely tied to your individual growth as people before artists.

A- AbibialYes, I do believe so myself and I therefore think your analysis is fully acceptable, quite apt also in this case. I agree, music is an art form, and as such it happens to be just some very natural occurrence that it ends up reflecting also some of those less visible and way more personal aspects which surely define and mark one’s own individual growth – both as musicians and as individuals.

Q- Was there any particular moment or happening triggering this specific growth? I wonder if this either happened in those three years dividing “Una Foresta Dimenticata” and “Ars Obscura”, or if you did just happen to finally find a way to use in the Imago Mortis context something that actually and previously was a personal interest already.

A- Abibial: Yes, there is a very specific and fully acknowledgeable incipt that gradually led me to become more and more aware of, interested and involved in the world of traditional, local orobic instruments, and then, consequently enough, to share the passion and interest I started to cultivate for them with the rest of the guys in the band. We can date this back to 2005, when I joined a locally identified, cultural association called Terra Insubre. Ever since 1999, in the Bergamo area, several academics, researchers and a fairly good amount of members and just concerned sympathizers have been gathering around the emblematic figure of the ethno-musicologist and ethnographer Piergiorgio Mazzocchi – fact that has in itself ensured the birth and founding of Terra Orobica: a local grouping of the former association which was to be established some years later under that name. It is there that I first came in contact with both the reality, customs and the historical value of these local musical instruments. In the Bergamo area, for example, the following kinds are basically to be found: the baghèt (the typical bagpipe), the sivlì and sivlòt (small and large wooden flutes), the sifoi (or pan flutes), the tarlèk percussions that as of now you already know [*], and the campanine [same as what is called cembùl in the Brianza area, -Ed] (a sort of xylophone).
As you see, this interest has been hovering in and around Imago Mortis as a band for over a decade now and that’s why, as I earlier mentioned, we do not rule out we’ll be either wanting or able to further experiment this approach to our own brand of Black Metal in the future. Of course, that said, we do not want to hint to any given possibility nor to a proper intention to delve into the world of Folk/Black Metal, yet rather to have something unique, where and if possible, adhering to the darkness of our sound.

[* Tarlèk (dialectal) instruments are an ancient kind of percussions, pauper in origins, made with animal bones that are beaten together to generate atonal sounds, still used today in the traditional music of the Bergamo (and Brescia) valleys, northern Italy. The closest relatives of the instrument, in the rest of Europe, are to be found in the varieties that share features with castanets and clappers; they are mostly and commonly played in pairs of two, that is, a pair of tarlèk bones per hand. The playing consists in positioning the two of bones in the hand so that they can beat on each other rather quickly and rhythmically, keeping tempos (the couple held in the non-dominant hand) and meanwhile performing rhythms (the one in the dominant hand). In northern Italy, tarlèk percussions are traditionally made with the bones from the sides of the beef, left hardening for quite a while under the sun and then worked and shaped in order to obtain two convex pieces, -Ed]

From left to right: baghèt, sivlì (small flute with three finger holes), sivlòt (larger flute with seven), sifoi, tarlèk bones and campanine.


Q- The last sentence is hardly coincidental and quite the statement, especially in a period in which folkloric traits and vibes, however of great value and sincerity as they may be in what stylistically remains a Black Metal context, finally do seem to pay particularly well in terms of both research and reception – in Italy as well. I’m firstly and foremost thinking (perhaps quite inevitably) of Selvans, with whom I deem you share a lot in terms of both lyrical approach and thematic drive; however, they bring folklore to music (and the more stylistically Folk, or Pagan nuances) in quite a more evident way, using melodies with a traditional flavour on top of acoustic instruments or sounds widely identifiable as Folk or just ancient in common perception. On your part, despite the mutual interest in research and intents of discovery or conveying local subjects, you always remained much closer to a pristine sight when it comes to Black Metal crafting – provided it still being quite a malleable raw material. Given that the choice of a style ultimately remains a means, and never an end, do you find it not to be perfectly suitable to the language of Black Metal in general, or is it more simply a leaning towards gradualism what we have observed so far in Imago Mortis?

A- Abibial: We do like Selvans a lot, and we got to personally know each other a bit more on last November in Parma during the 2019 edition of Black Winter Fest which we both attended playing with our performing acts as well. We have remained in excellent relationship ever since, and still keep in touch to this day. On top of sharing the most purely and more evidently musical leanings and orientations with him [mastermind Selvans Haruspex, -Ed], we also carry on many interesting discussions and quite an exchange on other views, sharing much of the same personal interests; who knows if, maybe in the future, this mutual understanding might even end up materializing into something else? You never know…
Apart from that, we really like those Black Metal bands steeped in their folklore, as they represent an interesting musical excursus as vessels in their ethno-cultural identity – an aspect that, as you may have now noticed, we do not hide treasuring at heart particularly.
Since its earliest inception, in fact, Black Metal always allowed to contemplate and even enhance passion or awareness towards one’s own culture and origin through music. This, as a result, has been constantly giving birth to unique bands that have led many in turn to become aware, not only of what we may call the spirit rebellion, or rebellion in the spirit, but also of their own history and culture.

Q- It probably goes without even saying, given the ethics of the webzine on which this interview will be eventually read, but I particularly agree. I, for one, consider the link between that very spiritual rebellion and folklore infused the genre to be quite molecular and evident myself. And even though, especially in that regard, Italian Black Metal had quite a substantial quality leap lately, I will refrain asking you but a petty list of bands you would like to work with (not only you mentioned Selvans yourself already, but the top-notch collaboration with the singer from Deviate Damaen in “Horrible Cose Che Ne’ Boschi” is still hot on its wings – being him not a Black Metal musician himself really, but definitely someone used to collaborations and flirtations within the genre, from Aborym to Stormlord just to name two down the years); nevertheless, you may well be seen as some music veterans in Italy. Wouldn’t it be way more interesting to talk about some Italian bands or artists we may not know of – or, more simply, some you do particularly appreciate as a listener yourself?

A- Abibial: As you properly enough said yourself, Italy has been giving birth to many excellent realities all the time over the years, and therefore some surprises always await just hiding around the corner for those who have eyes to see.
I think that, in the Metal genre at least, the most outstanding bands the country has to offer are perhaps already known here as well, so I’d really rather share some personal favourites I’m listening to among those who are far more niche, mostly placing on the edge of what seems to be the the Italian music scene as they often are and somewhat regarded and labelled as “politically incorrect” artists; I am thinking to the likes of the what we can call the patriotic Neo-Folk by Ianva, or the fine evening ballads to be played and sung around the solstice fire by La Compagnia Dell’Anello, or maybe the ‘80s dark sound by Le Scogliere Di Marmo [who released just one demo-tape in 1987, namely the self-produced “Hyperborea”, before disbanding and having two thirds of the projcet creating their following steps in the eponymous band Hyperborea, -Ed], or even the pagan-Ghibelline ballads by Punta Di Lancia and Con Il Flauto E Con L’Ariete [both side-projects by Lothar from Sopra Le Rovine, publishing material from around 1994 to 1997, -Ed]… The list could of course go on, but I’ll try to cut it short adding but a mention to those who make ancient, traditional Lombard melodies come back to life again as in the interpretations by the likes of Davide Bortolai, Gregorio Bardini and Giuseppe Santini


Q- On the one hand, we have those who portray some rendering of traditional melodies in their music – and those who, on the other, use (or use as well) the linguistic medium to have social-geographic facets shining through their tunes. Languages indeed are a natural means, perhaps the most primordial and therefore deeply revealing of them all; you do use and write lyrics in three, being technically two proper, official idioms on top of your local dialect even though used in several forms. I dare say we might gradually head to the end of this interview by discussing how the choice of one language or the other(s) happens to take place when writing or performing your songs, sometimes even changing or shading idioms from line to line. What about the degree of variation among them? Being linguistics one of your interests, does it take instinct, sensation, or once again some crossroad between those and some more calculated, prior studies on your end?

A- Abibial: The flowing alternation and shifts between languages can be placed halfway from prior deliberation to major instinct, yes. I do think so. Let me explain this with some examples: in a song like “Horribile Cose…”, as in the last album, condottiere [*] Martinengo indeed uses a properly sixteenth-century-sounding Italian language in his official letter. Here, the official Italian language, as long with its nuances (as reported from back then), has a courtly and high resonance in both value and flavour, while the participation of common people in describing the mystic phenomenon, who instead reply to Martinengo by using Bergamo’s own dialect language, both outlines and displays the differences in social status and economic conditions between the two.
Quite the same can be said of the lines as sung in “Nera Mistica”, in which the seventeenth-century-like Italian language is there drenched in purely local, Lombard nuances for both rhythm and lexicon. Having several idioms and therefore differences in speech intersecting and variously blurring one into the other is one fairly typical way of communicating as it is naturally used by elderly people and older generations in our areas; therefore also in music, where and if I happen to manage doing it, I end up instinctively trying and proposing it as well. I think this linguistic device, eventually, really does succeed in bringing the listener to identify even more with the story or to be sharply involved into the atmosphere of the song.

[* In the Italian tradition, as in the case of Martinengo from “Horribile Cose Che Ne’ Boschi”, condottieri (plural for “condottiere”, cfr. “capitano di ventura”) were captains hired to command mercenary companies at first (during the Middle Ages) and then multinational mercenary armies (during the early modern period). They notably served European monarchs or Popes during the Italian Wars of the Renaissance period and on the European Wars of Religion, -Ed]

Q- I think I will steal those very atmospheres to call it a wrap for this interview, therefore going full circle and getting a bit deeper into what we briefly touched upon at the beginning: some months ago we were discussing with Ardraos from Sühnopfer how some fears and acts of superstition related to the Evil One are, to this day, still lurking mostly in rural countries in the south of his France area. Unsurprisingly enough, this happens to be especially true in communities that are still tied to the Holy and mostly Catholic religious rites on a daily basis. At the beginning of the interview you did spontaneously reveal how this also happens to be your case, as people who were raised in a context that I am sure has been particularly accustoming you to the daily contact with events and beliefs that, later – and only later, have inspired your music. How much of an impact do you think these unconsciously had on you first approaching to music such as Black Metal? Do you find there is a link between the two spheres in terms of individual and personal leaning?

A- Abibial: Yes, I do and I am totally convinced there actually is a link. The environment in which we grew up has always conveyed us some deep energies that do come from somewhere afar – and it still does to this day, really. Speaking of my personal experience, since I was a child, I grew up completely and utterly believing that there are forces which are actually able of altering or conditioning what we call the earthly existence. In fact, I had my first contact with the occult, or may we say occult phenomena, in the mid-1980s while being in my early childhood and around the age of eight myself: my cousin was believed by her parents to be suffering from an evil spell, a sorcery and, therefore, she was apparently tormented by dark and malevolent forces. My uncles believed this was the work of another aunt of ours, who was in turn believed to be a witch by inheritance because according to popular belief she had previously received the sign from her dying mother. Several times and times again did they try and call on the priest of the village, who of course did not believe in such kind of things. They therefore called on various other rural healers and sorts of psychics and sensitives who treated and, so to speak, took care of her, undergoing their treatments for some time. I remember that, when I played with her in the farm she would abstract herself and then say she saw a man in black (the Devil, quite possibly?) who told her to do, or say, things to her parents.
I also remember that, when I came home from there, on the pathway getting to my place there was an old road sign on which rust had bizarrely drawn a shape somewhat reminiscent of a couple of goat horns; I was very convinced that it was the mark of the Devil and I was terrified by – and attracted to it at the same time. My aunt who was considered a witch, and of whom I was talking about earlier, died recently and without having been any kind of reconciliation or pacification so to speak. This of course leads us to reflect on how the belief in witchcraft, just to have one example, is still alive and evidently enough so.
I do have a lot of quite similar experiences and stories of this kind just ready to be told, but to do it would mean writing a book about them at least. Or, who knows, I could maybe tell them in a new record one day…

Q- I’d say we just have to wait for that day, then – being however quite confident that you will be able to lead us to those places, as personal as deeply universal as they are, like you have always done through your music and words. Until then, we thank you both for the time you granted us and the brilliant discussion full of proficiency we pulled off, while wishing you the very best for next projects in and outside the studio. No last words for the wise! But, you are very welcome to add anything important you feel remained uncovered during the interview. Vae victis!

A- Abibial: We really hope to lead you to that realm of shadows on that day, holding out the keys which open its doors. We are the ones who do have to thank you for allowing the readers to better understand our own journey.
We will meet again there, in places where the light does not dwell, in that very same fear that made you look under your bed as a child… remembering that sometimes Death has to help out Life in her duty – and, sometimes, Life has to relieve Death accomplishing hers…

Domande a cura di: Matteo “Theo” Damiani (con e su contributo di Lorenzo “Kirves” Dotto, Michele “Ordog” Finelli e Karl “Feanor” Bothvar).
Traduzione inglese e traduzioni nel testo a cura di: Matteo “Theo” Damiani.
Grafiche a cura di: Matteo “Theo” Damiani e Lorenzo “Kirves” Dotto.
Fotografie scattate in bergamasca a cura di: Mirko “Abibial” Trabucchi.

Si ringrazia inoltre Sara Cönt per la preziosa collaborazione in fase di descrizione delle opere pittoriche rappresentate in foto.

Matteo “Theo” Damiani

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